Ngoại ngữ Dịch sang tiếng anh

Nguyễn Minh Thủy

Học sinh chăm học
Thành viên
1 Tháng ba 2017
105
42
86
21
Hà Nội
THPT Thường Tín
[TẶNG BẠN] TRỌN BỘ Bí kíp học tốt 08 môn
Chắc suất Đại học top - Giữ chỗ ngay!!

ĐĂNG BÀI NGAY để cùng trao đổi với các thành viên siêu nhiệt tình & dễ thương trên diễn đàn.

Các cậu giúp tớ dịch bài văn này sang tiếng Anh với, tớ cảm ơn nhiều, bài văn dài:pcác cậu chịu khó giúp tớ một xíu nhé:)

Đất nước Việt Nam là một đất nước có truyền thống và nền văn hóa lâu đời. Đất nước chúng ta có điều mà các nước trên thế giới mà không quốc gia nào có được, chỉ có ở Việt Nam chính là tà áo dài – một bộ trang phục văn hóa của dải đất hình chữ S. Tà áo dài đã tôn lên nét đẹp tâm hồn của người phụ nữ Việt Nam: giản dị, mộc mạc nhưng giàu ý nghĩa sâu sắc.

Thật vậy, không ai biết áo dài có từ bao giờ chỉ biết rằng nó có từ xa xưa được khắc trên trống đồng. Theo lịch sử ghi chép lại thì chiếc áo dài ra đời lần đầu vào thời Chúa Nguyễn Phúc Khoát (1739 -1765). Do sự di cư của hàng vạn người Minh Hương, Chúa Nguyễn Phúc Khoát đã cho ra đời chiếc áo dài để tạo nét riêng cho người Việt, tiền thân của áo dài là áo tứ thân.

Chiếc áo dài nguyên gốc có cổ áo cao, cài nút chéo ngang, áo gồm hai thân. Áo dài từ trên xuống dưới gần chấm chân. Tay áo dài, không có cầu vai. Cổ áo liền như áo bà ba. Nhưng ngày nay, áo dài đã được thiết kế ra hàng trăm kiểu khác nhau dựa trên sườn và hình dáng của chiếc áo dài ngày xưa nhằm đưa ra nhiều lựa chọn cho người dùng. Để giúp người mặc đi lại dễ dàng thì tà áo dài được xẻ từ eo xuống, đồng thời cũng tạo nên được sự mềm mại, thướt tha, yểu điệu. Thân áo gồm 2 mảnh bó sát eo của người phụ nữ rồi từ đáy lưng ong 2 thân thả bay xuống tận gót chân tạo nên những bước đi duyên dáng, mềm mại, uyển chuyển hơn cho người con gái. Áo dài có thể đi với quần may theo kiểu quần ta ông rộng bằng vải đồng chất đồng màu hay sa tanh trắng nâng đỡ tà áo và làm tăng sự mềm mại thướt tha cho bộ trang phục mượt mà duyên dáng, gợi vẻ đằm thắm đáng yêu. Bên cạnh đó thì chất liệu cũng được thay đổi không ngừng nhưng phổ biến nhất là gấm, lụa tơ tằm và lụa thường. Cả về kiểu dáng cũng rất đa dạng: cổ áo có thể cách điệu như cổ áo tròn phổ biến nhất là cổ kín cao 1 đến 2 phân. Tuy không màu mè nhưng nhìn áo dài vẫn trẻ trung thanh lịch. Sự giản dị có ở áo dài đã tôn lên được nét đẹp của người phụ nữ Việt Nam, giúp họ càng trở lên trang nhã và đài các hơn. Tấm áo lụa mỏng thướt tha với nhiều màu sắc kín đáo trang nhã lướt trên đường phố trở thành tâm điểm chú ý và là bông hoa sáng tôn lên vẻ yêu kiều, thanh lịch cho con người và khung cảnh xung quanh. Áo dài là bộ trang phục rất mộc mạc và đơn giản nên có thể thích hợp với mọi độ tuổi, tầng lớp xã hội: từ giàu đến nghèo, từ trẻ em đến cụ già. Áo dài cứ sống mãi theo thời gian đã trở thành trang phục truyền thống của dân tộc ta.

Áo dài cũng mộc mạc và giản dị như tính cách của chính con người Việt, áo dài cũng giống như gương mặt đại diện cho tiếng nói của dân tộc Việt Nam nên áo dài đã đi vào cuộc sống của mọi người một cách thân quen và trang trọng. Nó gắn liền với chúng ta trong công việc và cả trong học tập. Đã ngót một thế kỷ nay, những nữ sinh của một số trường trung học phổ thông vẫn khoác trên mình tà áo dài trắng như là biểu trưng cho vẻ đẹp thanh khiết cao quý của tâm hồn người thiếu nữ đất Việt như muốn nói với mọi người, với du khách quốc tế về văn hoá và bản sắc dân tộc. Tà áo trắng bay bay trên đường phố, tiếng cười hồn nhiên trong trẻo của những cô cậu học sinh vương lại phía sau cùng mảnh hoa phượng ở giỏ xe rơi lác đác gợi cho người qua đường một cảm giác lâng lâng, bâng khuâng nhớ về thuở học trò trong vắt những kỷ niệm thân thương. Không chỉ có học sinh mà các cô giáo, nhân viên nhà nước cũng diện lên mình tà áo dài trang nhã. Ngày Tết hay lễ hội, đám cưới hay những buổi lên chùa của các bà, các mẹ, các chị, chiếc áo dài nâu, hồng, đỏ… là một cách biểu hiện tâm lòng thành kính gửi đến cửa thiền một lòng tôn kính, nghiêm trang. Chiếc áo dài trùm gối, khăn mỏ quạ chít khéo như hoa sen, tay nâng mâm lễ kính cẩn lên cửa chùa, hình ảnh ấy đã đi vào bức hoạ tranh dân gian Đông Hồ là một biểu tượng độc đáo của văn hoá Việt Nam. Chiếc áo dài đã đi vào trong thơ ca dân tộc, bao bài hát bao bức tranh đẹp đẽ vẽ nên chiếc áo dài thơ mộng như trong bức tranh “Thiếu nữ bên hoa huệ” của họa sĩ Tô Ngọc Vân, hình ảnh người con gái mặc chiếc áo dài trắng tinh khôi ngồi bên bình hoa huệ tây trắng mới đẹp làm sao, khiến bao trái tim rung động!

Có thể nói áo dài là một niềm tự hào của dân tộc ta vì vào năm 1995, tà áo dài đưa Việt Nam đến với danh hiệu “Trang phục truyền thống đẹp nhất”. Đó thật sự là niềm vinh quang cho đất nước Việt Nam. Bên cạch đó, tại Tokyo, trong cuộc thi hoa hậu thế giới năm 2004, hoa hậu Nguyễn Thị Huyền đã mặc áo dài để giới thiệu với bạn bè thế giới về văn hóa của Việt Nam. Điều đáng mừng hơn là có nhiều người khen đẹp và tỏ ra thích thú khi biết đó là bộ trang phục truyền thống của nước ta. Năm 2007, hoa hậu trái đất từ Chile, Philippin, Singapore,... đã rực rỡ khoe sắc cùng tà áo dài, nón lá tại thành phố Hồ Chí Minh. Qua đó, ta có thể thấy áo dài là một niềm tự hào vô cùng to lớn của đất nước chúng ta. Bởi nó đã đưa văn hóa nước ta ra tầm thế giới. Bên cạnh đó, áo dài cũng là hình ảnh nói lên tâm hồn và khát vọng của người dân Việt Nam. Nó đã thể hiện lên nét đẹp của phụ nữ Việt: giản dị, mộc mạc và kín đáo.

Chiếc áo dài đã trở thành bộ trang phục rất đỗi thân quen đối với mỗi người dân Việt Nam. Áo dài sống mãi với thời gian, với con người cùng đất nước lớn lên để rồi đi khắp năm châu bốn bể. Chúng ta phải giữ gìn nét đẹp này để chiếc áo dài mãi là biểu tượng của người phụ nữ Việt Nam, của đất nước, của con người Việt nam.


Cảm ơn các cậu đã dịch cho tớSonghua2tym tymJFBQ00157070202BJFBQ00184070402A
 

Vũ Quốc Bảo

Học sinh
Thành viên
23 Tháng tám 2017
28
16
21
21
Lâm Đồng
Vietnam is a country with a long tradition and culture. Our country has what countries in the world that no country has, only in Vietnam is the ao dai - a costume culture of the S-shaped strip of land. The beauty of the soul of Vietnamese women: simple, rustic but profoundly meaningful.

Indeed, no one knows the ao dai has ever known that it has long been engraved on the bronze drum. According to historical records, the ao dai was first born in the reign of Nguyen Phuc Khoat (1739 -1765). Due to the migration of tens of thousands of Minh Huong people, Lord Nguyen Phuc Khoat gave birth to a long dress to create a Vietnamese identity, the precursor of the ao dai is a four-legged dress.

The original shirt has a high collar, crossed diagonally, the shirt consists of two bodies. The top of the dress is near the bottom of the foot. Long sleeves, no shoulders. Coat like shirt three. But today, the ao dai has been designed in hundreds of different styles based on the ribs and shape of the old dress to offer more options for users. To help people wear easily, the ao dai is cut from the waist, while also creating a soft, smooth and beautiful. The body consists of two pieces that are close to the waist of the woman and from the bottom of the two bees back to fly down to the heel to make graceful steps, soft and flexible for the girl. Long dresses can be worn in the form of wide legged trousers of the same color or white satin upholstery and increase the softness of the dress to be graceful, graceful and graceful. love. Besides, the material is constantly changing, but the most common are brocade, silk and silk. The design is also very diverse: collar can be stylized as the most common collar is a closed collar 1 to 2 inches high. Although not the color but the dress is still young elegant. The simplicity of the ao dai embellished the beauty of the Vietnamese women, making them even more elegant and more elegant. The thin silk dress with graceful colors and graceful surfing on the street became the focus of attention and is a bright flower that honors the delicacy, elegance for people and surroundings. Long dresses are very rustic and simple outfits that can be suitable for all ages and social classes: from rich to poor, from children to old people. Long dresses that go on living over time have become the traditional costumes of our nation.

The ao dai is also rustic and simple as the personality of the Vietnamese people, ao dai is just like the face representing the voice of the Vietnamese people so the ao dai goes to everyone's life in a familiar way. grave. It is attached to us in work and study. A century ago, girls in some high schools dressed in white ao dai as a symbol of the noble beauty of the soul of a Vietnamese girl like to say to everyone. People, with international visitors on culture and national identity. The white shirt flies on the streets, the pure innocence of the schoolboys in the back of the same phoenix in the basket of scattered carts to the passersby a sense of loneliness, pupils in the course of dear memories. Not only students but teachers, government employees also dressed in elegant ao dai. New Year's Eve, festivals, weddings or meetings at the pagodas of women, mothers, sisters, long dresses, red roses, etc. are an expression of devotion to Zen, grave. The ao dai covered the pillow, the napkin crowed like a lotus flower, lifted the rosary on the temple door, the image went into the folk painting of Dong Ho is a unique symbol of Vietnamese culture. The ao dai went into the national poetry, including a beautiful picture of the painting, dressed in a romantic ao dai as in the painting "Girl on the lilies" by painter To Ngoc Van, the image of the girl dressed in a white robe, sitting on a beautiful white lily, how beautiful the heart is!

It can be said that ao dai is a national pride because in 1995, ao dai brought Vietnam to the title of "the most beautiful traditional garment". That really is the glory for the country of Vietnam. On that occasion, in Miss World in Miss World 2004, Miss Nguyen Thi Huyen wore ao dai to introduce her friends to the world about Vietnamese culture. The good news is that many people compliment and show interest in knowing that it is the traditional costume of our country. In 2007, Miss Earth from Chile, the Philippines, Singapore, ... was blooming with a long dress, hat in Ho Chi Minh City. Thereby, we can see ao dai is a great pride of our country. Because it has brought our country's culture to the world. Besides, ao dai is also a picture of the soul and aspirations of the Vietnamese people. It has shown the beauty of Vietnamese women: simple, rustic and discreet.

The ao dai has become a very familiar outfit for every Vietnamese. Ao Dai lived up to the time, with the country and the country grew up and went on all five continents. We have to preserve this beauty so that ao dai remains the symbol of Vietnamese women, the country and the people of Vietnam.
 

Nguyễn Minh Thủy

Học sinh chăm học
Thành viên
1 Tháng ba 2017
105
42
86
21
Hà Nội
THPT Thường Tín
Vietnam is a country with a long tradition and culture. Our country has what countries in the world that no country has, only in Vietnam is the ao dai - a costume culture of the S-shaped strip of land. The beauty of the soul of Vietnamese women: simple, rustic but profoundly meaningful.

Indeed, no one knows the ao dai has ever known that it has long been engraved on the bronze drum. According to historical records, the ao dai was first born in the reign of Nguyen Phuc Khoat (1739 -1765). Due to the migration of tens of thousands of Minh Huong people, Lord Nguyen Phuc Khoat gave birth to a long dress to create a Vietnamese identity, the precursor of the ao dai is a four-legged dress.

The original shirt has a high collar, crossed diagonally, the shirt consists of two bodies. The top of the dress is near the bottom of the foot. Long sleeves, no shoulders. Coat like shirt three. But today, the ao dai has been designed in hundreds of different styles based on the ribs and shape of the old dress to offer more options for users. To help people wear easily, the ao dai is cut from the waist, while also creating a soft, smooth and beautiful. The body consists of two pieces that are close to the waist of the woman and from the bottom of the two bees back to fly down to the heel to make graceful steps, soft and flexible for the girl. Long dresses can be worn in the form of wide legged trousers of the same color or white satin upholstery and increase the softness of the dress to be graceful, graceful and graceful. love. Besides, the material is constantly changing, but the most common are brocade, silk and silk. The design is also very diverse: collar can be stylized as the most common collar is a closed collar 1 to 2 inches high. Although not the color but the dress is still young elegant. The simplicity of the ao dai embellished the beauty of the Vietnamese women, making them even more elegant and more elegant. The thin silk dress with graceful colors and graceful surfing on the street became the focus of attention and is a bright flower that honors the delicacy, elegance for people and surroundings. Long dresses are very rustic and simple outfits that can be suitable for all ages and social classes: from rich to poor, from children to old people. Long dresses that go on living over time have become the traditional costumes of our nation.

The ao dai is also rustic and simple as the personality of the Vietnamese people, ao dai is just like the face representing the voice of the Vietnamese people so the ao dai goes to everyone's life in a familiar way. grave. It is attached to us in work and study. A century ago, girls in some high schools dressed in white ao dai as a symbol of the noble beauty of the soul of a Vietnamese girl like to say to everyone. People, with international visitors on culture and national identity. The white shirt flies on the streets, the pure innocence of the schoolboys in the back of the same phoenix in the basket of scattered carts to the passersby a sense of loneliness, pupils in the course of dear memories. Not only students but teachers, government employees also dressed in elegant ao dai. New Year's Eve, festivals, weddings or meetings at the pagodas of women, mothers, sisters, long dresses, red roses, etc. are an expression of devotion to Zen, grave. The ao dai covered the pillow, the napkin crowed like a lotus flower, lifted the rosary on the temple door, the image went into the folk painting of Dong Ho is a unique symbol of Vietnamese culture. The ao dai went into the national poetry, including a beautiful picture of the painting, dressed in a romantic ao dai as in the painting "Girl on the lilies" by painter To Ngoc Van, the image of the girl dressed in a white robe, sitting on a beautiful white lily, how beautiful the heart is!

It can be said that ao dai is a national pride because in 1995, ao dai brought Vietnam to the title of "the most beautiful traditional garment". That really is the glory for the country of Vietnam. On that occasion, in Miss World in Miss World 2004, Miss Nguyen Thi Huyen wore ao dai to introduce her friends to the world about Vietnamese culture. The good news is that many people compliment and show interest in knowing that it is the traditional costume of our country. In 2007, Miss Earth from Chile, the Philippines, Singapore, ... was blooming with a long dress, hat in Ho Chi Minh City. Thereby, we can see ao dai is a great pride of our country. Because it has brought our country's culture to the world. Besides, ao dai is also a picture of the soul and aspirations of the Vietnamese people. It has shown the beauty of Vietnamese women: simple, rustic and discreet.

The ao dai has become a very familiar outfit for every Vietnamese. Ao Dai lived up to the time, with the country and the country grew up and went on all five continents. We have to preserve this beauty so that ao dai remains the symbol of Vietnamese women, the country and the people of Vietnam.
cảm ơn ạ
 

Nguyễn Minh Thủy

Học sinh chăm học
Thành viên
1 Tháng ba 2017
105
42
86
21
Hà Nội
THPT Thường Tín
Vietnam is a country with a long tradition and culture. Our country has what countries in the world that no country has, only in Vietnam is the ao dai - a costume culture of the S-shaped strip of land. The beauty of the soul of Vietnamese women: simple, rustic but profoundly meaningful.

Indeed, no one knows the ao dai has ever known that it has long been engraved on the bronze drum. According to historical records, the ao dai was first born in the reign of Nguyen Phuc Khoat (1739 -1765). Due to the migration of tens of thousands of Minh Huong people, Lord Nguyen Phuc Khoat gave birth to a long dress to create a Vietnamese identity, the precursor of the ao dai is a four-legged dress.

The original shirt has a high collar, crossed diagonally, the shirt consists of two bodies. The top of the dress is near the bottom of the foot. Long sleeves, no shoulders. Coat like shirt three. But today, the ao dai has been designed in hundreds of different styles based on the ribs and shape of the old dress to offer more options for users. To help people wear easily, the ao dai is cut from the waist, while also creating a soft, smooth and beautiful. The body consists of two pieces that are close to the waist of the woman and from the bottom of the two bees back to fly down to the heel to make graceful steps, soft and flexible for the girl. Long dresses can be worn in the form of wide legged trousers of the same color or white satin upholstery and increase the softness of the dress to be graceful, graceful and graceful. love. Besides, the material is constantly changing, but the most common are brocade, silk and silk. The design is also very diverse: collar can be stylized as the most common collar is a closed collar 1 to 2 inches high. Although not the color but the dress is still young elegant. The simplicity of the ao dai embellished the beauty of the Vietnamese women, making them even more elegant and more elegant. The thin silk dress with graceful colors and graceful surfing on the street became the focus of attention and is a bright flower that honors the delicacy, elegance for people and surroundings. Long dresses are very rustic and simple outfits that can be suitable for all ages and social classes: from rich to poor, from children to old people. Long dresses that go on living over time have become the traditional costumes of our nation.

The ao dai is also rustic and simple as the personality of the Vietnamese people, ao dai is just like the face representing the voice of the Vietnamese people so the ao dai goes to everyone's life in a familiar way. grave. It is attached to us in work and study. A century ago, girls in some high schools dressed in white ao dai as a symbol of the noble beauty of the soul of a Vietnamese girl like to say to everyone. People, with international visitors on culture and national identity. The white shirt flies on the streets, the pure innocence of the schoolboys in the back of the same phoenix in the basket of scattered carts to the passersby a sense of loneliness, pupils in the course of dear memories. Not only students but teachers, government employees also dressed in elegant ao dai. New Year's Eve, festivals, weddings or meetings at the pagodas of women, mothers, sisters, long dresses, red roses, etc. are an expression of devotion to Zen, grave. The ao dai covered the pillow, the napkin crowed like a lotus flower, lifted the rosary on the temple door, the image went into the folk painting of Dong Ho is a unique symbol of Vietnamese culture. The ao dai went into the national poetry, including a beautiful picture of the painting, dressed in a romantic ao dai as in the painting "Girl on the lilies" by painter To Ngoc Van, the image of the girl dressed in a white robe, sitting on a beautiful white lily, how beautiful the heart is!

It can be said that ao dai is a national pride because in 1995, ao dai brought Vietnam to the title of "the most beautiful traditional garment". That really is the glory for the country of Vietnam. On that occasion, in Miss World in Miss World 2004, Miss Nguyen Thi Huyen wore ao dai to introduce her friends to the world about Vietnamese culture. The good news is that many people compliment and show interest in knowing that it is the traditional costume of our country. In 2007, Miss Earth from Chile, the Philippines, Singapore, ... was blooming with a long dress, hat in Ho Chi Minh City. Thereby, we can see ao dai is a great pride of our country. Because it has brought our country's culture to the world. Besides, ao dai is also a picture of the soul and aspirations of the Vietnamese people. It has shown the beauty of Vietnamese women: simple, rustic and discreet.

The ao dai has become a very familiar outfit for every Vietnamese. Ao Dai lived up to the time, with the country and the country grew up and went on all five continents. We have to preserve this beauty so that ao dai remains the symbol of Vietnamese women, the country and the people of Vietnam.
mà cho tớ hỏi cậu tự dịch đúng ko
 

Huỳnh Đức Nhật

Banned
Banned
27 Tháng hai 2017
759
567
206
Quảng Nam
THCS Phan Tây Hồ
Vietnam is a country with a long tradition and culture. Our country has what countries in the world that no country has, only in Vietnam is the ao dai - a costume culture of the S-shaped strip of land. The beauty of the soul of Vietnamese women: simple, rustic but profoundly meaningful.

Indeed, no one knows the ao dai has ever known that it has long been engraved on the bronze drum. According to historical records, the ao dai was first born in the reign of Nguyen Phuc Khoat (1739 -1765). Due to the migration of tens of thousands of Minh Huong people, Lord Nguyen Phuc Khoat gave birth to a long dress to create a Vietnamese identity, the precursor of the ao dai is a four-legged dress.

The original shirt has a high collar, crossed diagonally, the shirt consists of two bodies. The top of the dress is near the bottom of the foot. Long sleeves, no shoulders. Coat like shirt three. But today, the ao dai has been designed in hundreds of different styles based on the ribs and shape of the old dress to offer more options for users. To help people wear easily, the ao dai is cut from the waist, while also creating a soft, smooth and beautiful. The body consists of two pieces that are close to the waist of the woman and from the bottom of the two bees back to fly down to the heel to make graceful steps, soft and flexible for the girl. Long dresses can be worn in the form of wide legged trousers of the same color or white satin upholstery and increase the softness of the dress to be graceful, graceful and seductive. love. Besides, the material is also constantly changing, but the most common are brocade, silk and silk. The design is also very diverse: collar can be stylized as the most common collar is a closed collar 1 to 2 inches high. Although not the color but the dress is still young elegant. The simplicity of the ao dai embellished the beauty of the Vietnamese women, making them even more elegant and more elegant. The thin silk dress with graceful colors and graceful surfing on the street became the focus of attention and is a bright flower that honors the delicacy, elegance for people and surroundings. Long dresses are very rustic and simple outfits that can be suitable for all ages and social classes: from rich to poor, from children to old people. Long dresses that go on living over time have become the traditional costumes of our nation.
The ao dai is also rustic and simple as the personality of the Vietnamese people, ao dai is just like the face representing the voice of the Vietnamese people so the ao dai goes to everyone's life in a familiar way. grave. It is attached to us in work and study. A century ago, girls in some high schools dressed in white ao dai as a symbol of the noble beauty of the soul of a Vietnamese girl like to say to everyone. People, with international visitors on culture and national identity. The white shirt flies on the streets, the pure innocence of the schoolboys in the back of the flower petals in the scattered cart raises the passerby a sense of loneliness, reminiscent of pupils in the course of dear memories. Not only students but teachers, government employees also dressed in elegant ao dai. New Year's Eve, festivals, weddings or meetings at the pagodas of women, mothers, sisters, long dresses, red roses, etc. are an expression of devotion to Zen, grave. The ao dai covered the pillow, the napkin crowed like a lotus flower, lifted the rosary on the temple door, the image went into the folk painting of Dong Ho is a unique symbol of Vietnamese culture. The ao dai went into the national poetry, including a beautiful picture of the painting, dressed in a romantic ao dai as in the painting "Girl on the lilies" by painter To Ngoc Van, the image of the girl dressed in a white robe, sitting on a beautiful white lily, how beautiful the heart is!

It can be said that ao dai is a national pride because in 1995, ao dai brought Vietnam to the title of "the most beautiful traditional costume". That really is the glory for the country of Vietnam. On that occasion, in Miss World in Miss World 2004, Miss Nguyen Thi Huyen wore ao dai to introduce her friends to the world about Vietnamese culture. The good news is that many people compliment and show interest in knowing that it is the traditional costume of our country. In 2007, Miss Earth from Chile, the Philippines, Singapore, ... was blooming with a long dress, hat in Ho Chi Minh City. Thereby, we can see ao dai is a great pride of our country. Because it has brought our country's culture to the world. Besides, ao dai is also a picture of the soul and aspirations of the Vietnamese people. It has shown the beauty of Vietnamese women: simple, rustic and discreet.

The ao dai has become a very familiar outfit for every Vietnamese. Ao Dai lived up to the time, with the country and the country grew up and went on all five continents. We have to preserve this beauty so that ao dai remains the symbol of Vietnamese women, the country and the people of Vietnam.
 

Vi Nguyen

Học sinh tiến bộ
Thành viên
26 Tháng tư 2017
760
900
179
21
Bình Định
THPT Chuyên Chu Văn An
Các cậu giúp tớ dịch bài văn này sang tiếng Anh với, tớ cảm ơn nhiều, bài văn dài:pcác cậu chịu khó giúp tớ một xíu nhé:)

Đất nước Việt Nam là một đất nước có truyền thống và nền văn hóa lâu đời. Đất nước chúng ta có điều mà các nước trên thế giới mà không quốc gia nào có được, chỉ có ở Việt Nam chính là tà áo dài – một bộ trang phục văn hóa của dải đất hình chữ S. Tà áo dài đã tôn lên nét đẹp tâm hồn của người phụ nữ Việt Nam: giản dị, mộc mạc nhưng giàu ý nghĩa sâu sắc.

Thật vậy, không ai biết áo dài có từ bao giờ chỉ biết rằng nó có từ xa xưa được khắc trên trống đồng. Theo lịch sử ghi chép lại thì chiếc áo dài ra đời lần đầu vào thời Chúa Nguyễn Phúc Khoát (1739 -1765). Do sự di cư của hàng vạn người Minh Hương, Chúa Nguyễn Phúc Khoát đã cho ra đời chiếc áo dài để tạo nét riêng cho người Việt, tiền thân của áo dài là áo tứ thân.

Chiếc áo dài nguyên gốc có cổ áo cao, cài nút chéo ngang, áo gồm hai thân. Áo dài từ trên xuống dưới gần chấm chân. Tay áo dài, không có cầu vai. Cổ áo liền như áo bà ba. Nhưng ngày nay, áo dài đã được thiết kế ra hàng trăm kiểu khác nhau dựa trên sườn và hình dáng của chiếc áo dài ngày xưa nhằm đưa ra nhiều lựa chọn cho người dùng. Để giúp người mặc đi lại dễ dàng thì tà áo dài được xẻ từ eo xuống, đồng thời cũng tạo nên được sự mềm mại, thướt tha, yểu điệu. Thân áo gồm 2 mảnh bó sát eo của người phụ nữ rồi từ đáy lưng ong 2 thân thả bay xuống tận gót chân tạo nên những bước đi duyên dáng, mềm mại, uyển chuyển hơn cho người con gái. Áo dài có thể đi với quần may theo kiểu quần ta ông rộng bằng vải đồng chất đồng màu hay sa tanh trắng nâng đỡ tà áo và làm tăng sự mềm mại thướt tha cho bộ trang phục mượt mà duyên dáng, gợi vẻ đằm thắm đáng yêu. Bên cạnh đó thì chất liệu cũng được thay đổi không ngừng nhưng phổ biến nhất là gấm, lụa tơ tằm và lụa thường. Cả về kiểu dáng cũng rất đa dạng: cổ áo có thể cách điệu như cổ áo tròn phổ biến nhất là cổ kín cao 1 đến 2 phân. Tuy không màu mè nhưng nhìn áo dài vẫn trẻ trung thanh lịch. Sự giản dị có ở áo dài đã tôn lên được nét đẹp của người phụ nữ Việt Nam, giúp họ càng trở lên trang nhã và đài các hơn. Tấm áo lụa mỏng thướt tha với nhiều màu sắc kín đáo trang nhã lướt trên đường phố trở thành tâm điểm chú ý và là bông hoa sáng tôn lên vẻ yêu kiều, thanh lịch cho con người và khung cảnh xung quanh. Áo dài là bộ trang phục rất mộc mạc và đơn giản nên có thể thích hợp với mọi độ tuổi, tầng lớp xã hội: từ giàu đến nghèo, từ trẻ em đến cụ già. Áo dài cứ sống mãi theo thời gian đã trở thành trang phục truyền thống của dân tộc ta.

Áo dài cũng mộc mạc và giản dị như tính cách của chính con người Việt, áo dài cũng giống như gương mặt đại diện cho tiếng nói của dân tộc Việt Nam nên áo dài đã đi vào cuộc sống của mọi người một cách thân quen và trang trọng. Nó gắn liền với chúng ta trong công việc và cả trong học tập. Đã ngót một thế kỷ nay, những nữ sinh của một số trường trung học phổ thông vẫn khoác trên mình tà áo dài trắng như là biểu trưng cho vẻ đẹp thanh khiết cao quý của tâm hồn người thiếu nữ đất Việt như muốn nói với mọi người, với du khách quốc tế về văn hoá và bản sắc dân tộc. Tà áo trắng bay bay trên đường phố, tiếng cười hồn nhiên trong trẻo của những cô cậu học sinh vương lại phía sau cùng mảnh hoa phượng ở giỏ xe rơi lác đác gợi cho người qua đường một cảm giác lâng lâng, bâng khuâng nhớ về thuở học trò trong vắt những kỷ niệm thân thương. Không chỉ có học sinh mà các cô giáo, nhân viên nhà nước cũng diện lên mình tà áo dài trang nhã. Ngày Tết hay lễ hội, đám cưới hay những buổi lên chùa của các bà, các mẹ, các chị, chiếc áo dài nâu, hồng, đỏ… là một cách biểu hiện tâm lòng thành kính gửi đến cửa thiền một lòng tôn kính, nghiêm trang. Chiếc áo dài trùm gối, khăn mỏ quạ chít khéo như hoa sen, tay nâng mâm lễ kính cẩn lên cửa chùa, hình ảnh ấy đã đi vào bức hoạ tranh dân gian Đông Hồ là một biểu tượng độc đáo của văn hoá Việt Nam. Chiếc áo dài đã đi vào trong thơ ca dân tộc, bao bài hát bao bức tranh đẹp đẽ vẽ nên chiếc áo dài thơ mộng như trong bức tranh “Thiếu nữ bên hoa huệ” của họa sĩ Tô Ngọc Vân, hình ảnh người con gái mặc chiếc áo dài trắng tinh khôi ngồi bên bình hoa huệ tây trắng mới đẹp làm sao, khiến bao trái tim rung động!

Có thể nói áo dài là một niềm tự hào của dân tộc ta vì vào năm 1995, tà áo dài đưa Việt Nam đến với danh hiệu “Trang phục truyền thống đẹp nhất”. Đó thật sự là niềm vinh quang cho đất nước Việt Nam. Bên cạch đó, tại Tokyo, trong cuộc thi hoa hậu thế giới năm 2004, hoa hậu Nguyễn Thị Huyền đã mặc áo dài để giới thiệu với bạn bè thế giới về văn hóa của Việt Nam. Điều đáng mừng hơn là có nhiều người khen đẹp và tỏ ra thích thú khi biết đó là bộ trang phục truyền thống của nước ta. Năm 2007, hoa hậu trái đất từ Chile, Philippin, Singapore,... đã rực rỡ khoe sắc cùng tà áo dài, nón lá tại thành phố Hồ Chí Minh. Qua đó, ta có thể thấy áo dài là một niềm tự hào vô cùng to lớn của đất nước chúng ta. Bởi nó đã đưa văn hóa nước ta ra tầm thế giới. Bên cạnh đó, áo dài cũng là hình ảnh nói lên tâm hồn và khát vọng của người dân Việt Nam. Nó đã thể hiện lên nét đẹp của phụ nữ Việt: giản dị, mộc mạc và kín đáo.

Chiếc áo dài đã trở thành bộ trang phục rất đỗi thân quen đối với mỗi người dân Việt Nam. Áo dài sống mãi với thời gian, với con người cùng đất nước lớn lên để rồi đi khắp năm châu bốn bể. Chúng ta phải giữ gìn nét đẹp này để chiếc áo dài mãi là biểu tượng của người phụ nữ Việt Nam, của đất nước, của con người Việt nam.


Cảm ơn các cậu đã dịch cho tớSonghua2tym tymJFBQ00157070202BJFBQ00184070402A
thuyết trình mà dài vậy.......tùm lum ngữ pháp ...đây là luyện nói mình nghĩ bn nên kèm theo hình ảnh+dùng câu đơn giản...nếu ko làm cho mấy bn ko hiểu gì luôn á..
 
Top Bottom